Фулфілмент – що це означає, як працює в Україні та як розібратися?

Posted by admin
Category:

Фулфiлмент УкраїнаБудь-якому інтернет-магазину, що лише розпочинає свою роботу було б набагато легше розширити свій бізнес та збільшити продажі, використовуючи фулфілмент. Але навіть не всі найдосвідченіші комерсанти, що вже багато років торгують в інтернеті, знають про цю логістичну послугу та й про цей термін в принципі.

Зміст статті

Що таке Фулфілмент — поняття та сутність.

Цільова аудиторія

Фулфілмент для виробників та постачальників

Фулфілмент в Україні

Інтернет-магазини в Україні — основні варіанти роботи

Кому вигідний фулфілмент

Формування ціни фулфілмента

Вибір фулфілмент центру

Плюси та мінуси

Аутсорсинг або свій склад

Висновок

Що таке фулфілмент?

Це нове слово в логістиці України, якому немає аналогів як в українській, так і російській мовах. Однак у світовій практиці електронної комерції фулфілмент, як логістична послуга працює вже понад двох десятків років, допомагаючи розвивати торгівлю та збільшувати продажі дрібних магазинів, а також великих віртуальних торгових майданчиків.

Дослівний переклад англійського «Fulfillment» — це повне виконання. Застосувавши цей «сухий» термін стосовно логістики та електронної комерції, вже стає зрозуміло, що послуги фулфілмента — це певний аутсорс сторонніх компаній, які беруть на себе всі логістичні операції, причому в повному обсязі.

  • Зберігання на складі.
  • Обробка та комплектація замовлень.
  • Упакування та доставка.
  • Отримання оплати.
  • Обробка повернення.
  • Кол-центр.

Фулфілмент звільняє продавця від комплектації, упакування та доставки замовлень. Інтернет-магазин має змогу концентрувати свої сили на розкручуванні бренду або самого себе, на поліпшенні якості обслуговування та розширення асортименту. Саме тому вважається, що інтернет-магазину легше стати на ноги, скориставшись фулфілментом.

Цільова аудиторія

  • Інтернет-магазини будь-якої спеціалізації. Виняток: ліки, продукти, які швидко псуються або фасовані по грамах, деякі ювелірні вироби та інші товари, що вимагають особливих умов зберігання та реалізації.
  • Виробники та гуртові постачальники, які працюють в офлайн режимі та реалізують свою продукцію через мережу роздрібних інтернет-магазинів та реальних ритейлерів.
  • Великі експортери та імпортери, які бажають прискорити, спростити й здешевити логістику.

Фулфілмент для виробників та гуртових постачальників

Особливість цієї нової логістичної послуги полягає в комплексному охопленні всієї товарної логістики. Для виробників та гуртових постачальників — це альтернатива власного складу готової продукції або гуртової бази, звідки порціями відвантажується товар роздрібним продавцям. У цій схемі виграють всі.

  • Постачальник (виробник) звільняється від необхідності утримувати склад, складську техніку та персонал. Йому не потрібно вести облік великої кількості відвантажень та вирішувати масу логістичних завдань.
  • Ритейлер (інтернет-магазин) впевнений у наявності товарів на складі та в оперативності доставки. Продавець економить на власному складі та транспортуванні товару. Він звільнений від контакту з покупцем щодо питань стосовно доставки та повернення, концентруючи всі свої сили на маркетингу та просуванні товару.

Запорука економічного зростання — поділ праці та розвиток кожної ланки у своїй сфері. Фулфілмент — наочна демонстрація цього фундаментального закону економіки.

Виробник концентрується на виробництві та поліпшенні якості продукції, продавець удосконалює маркетингову стратегію, а фулфілмент-центр доводить до досконалості мистецтво логістики.

Висока швидкість обробки замовлень — це не тільки радість покупців та збільшення продажів. Це й величезна економія на логістичних витратах, що не можуть собі дозволити звичайні постачальники або інтернет-ритейлери, які працюють з власного складу.

Одна американська фулфілмент-компанія витратила сотні тисяч доларів на IT-послуги для модернізації свого ПЗ тільки для того, щоб швидкість обробки одного замовлення збільшилася всього на пів секунди. Загальний час обробки добового потоку скоротився на кілька годин. Це окупилося з лишком у перший же рік роботи на новому ПЗ. Для інтернет-магазинів — це прискорення доставки, задоволені покупці та збільшення продажів.

Фулфілмент в Україні

У нашій країні такі логістичні послуги не настільки розвинені, як в Америці чи Європі. В Україні всього кілька транспортних компаній, які надають на українському ринку комплексну послугу фулфілмент + склад: «Нова Пошта», «Zammler», «Denka Logistics» і «Raben». Їхні клієнти — найбільші інтернет-майданчики, такі як «ROZETKA», «АЛЛО» та ін. У конкуренції з великими логістичними центрами на українському ринку фулфілмента працюють й дрібніші компанії, такі як «Майбокс Логистикс», «Чердак Фулфілмент» та багато інших.

Дрібні посередницькі фулфілмент-центри, які працюють без складу, беруть на себе всю логістику та взаємодію з клієнтами інтернет-магазинів.

  • Доставка товару від гуртовика, минаючи роздрібний інтернет-магазин, який прийняв замовлення.
  • Комплектація, упакування та маркування замовлення.
  • Заповнення гарантійних талонів.
  • Виписка накладних та товарних чеків.
  • Отримання оплати від покупця.
  • Організація повернення товару та грошей при відмові від покупки.
  • Консультації через кол-центри.

Фулфілмент передбачає не тільки логістику, але й взаємодію з покупцем. Це фінансові взаємовідносини та грамотне консультування телефоном. Кол-центр консультує не тільки стосовно доставки та оплати замовлення, але й за технічними характеристиками замовленого товару.

Як працюють інтернет-магазини в Україні?

Через слабкий розвиток у нашій країні фулфілмента більшість дрібних інтернет-магазинів та торгових майданчиків середнього масштабу досі працюють за одною з класичних схем.

  • Дропшипінг — пряме постачання від гуртовика або виробника до кінцевого покупця, минаючи роздрібного продавця, який прийняв та оформив замовлення.
  • Крос-докінг — відправка замовлення покупцеві зі складу роздрібного продавця, який може тримати у себе складський запас або отримувати товар від гуртовика в міру надходження замовлень.

Такі схеми є ефективними до певного моменту, поки інтернет-магазин в силах самостійно обробляти замовлення:

  • зберігати у себе товар та упаковувати його;
  • доставляти замовлення своїми або сторонніми кур’єрами;
  • вести облік у примітивних програмах аж до таблиць Excel.

Але продажі або виходять на плато, або зовсім починають скочуватися вниз, досягнувши свого піку. Це означає, що інтернет-продавець вичерпав свої логістичні ресурси та не здатний обробляти більшу кількість замовлень.

Зниження кількості продажів в цій ситуації — не рідкість. Невдоволення клієнтів повільністю, неповороткістю, плутаниною в замовленнях та відмовою через виявлену відсутність товару — вірний шлях до втрати частини ринку. Врятувати такий інтернет-магазин зможе фулфілмент, а саме передача всієї логістики в аутсорс сторонніх служб.

Коли вигідно скористатися фулфілментом?

Кожен інтернет-магазин проходить певні етапи розвитку в залежності від обсягів продажів. Стосовно логістики обсяг торгівлі краще зобразити не в грошах, а в добовій кількості замовлень.

Існує проста схема для визначення рентабельності сторонньої логістики.

Кількість замовлень в день Потреба у фулфілменті
менш як 50 нерентабельно
від 100 вигідно
більш як 100 обов’язково

У таблиці спеціально стоять формулювання «нерентабельно» та «вигідно», адже фулфілмент — це не тільки звільнення людських ресурсів інтернет-магазину, а й чимала економія при великому потоці замовлень.

Працюючи на початковому етапі розвитку схем з крос-докінгу або дропшиппінгу , інтернет-магазин — це склад, він же офіс, він же шоу-рум. На етапі понад сто замовлень в день доведеться орендувати складські приміщення, наймати персонал та купувати спеціальне програмне забезпечення, без якого ви просто не зможете вчасно відвантажувати товар, загрузнете в плутанині та повному хаосі.

Віддати логістику на аутсорс — значить поділитися часткою заробітку, а це завжди болісно для будь-якого комерсанта. Звідси невпевненість в ефективності фулфілмента та небажання працювати за такою схемою. Але більшість інтернет-магазинів при оцінці рентабельності сторонньої логістики забувають врахувати масу чинників, що віднімають у них значні ресурси. Це великі витрати, які лягають важким баластом в сезон затишшя або коли інтернет-торгівля сезонна (передноворічна, річна і т.п.).

Окрім прямих витрат на оренду складу та зарплату персоналу, є ще безліч непрямих витрат.

  • Обслуговування та апгрейд ПЗ (робота програмістів, придбання оновлень і т.п.).
  • Амортизація складського та комп’ютерного обладнання.
  • Вартість зберігання та всіх повернень товарів.
  • Витрати на пакувальні та інші витратні матеріали.
  • Робота з персоналом (плинність кадрів, відсутність необхідної кількості працівників складу в пікові навантаження та ін.).
  • Комісія за касове обслуговування.

Останній пункт в цьому списку теж відноситься до фулфілмента. Стороння логістична компанія бере на себе зобов’язання не тільки з питань доставки та зберігання замовлень, але й стосовно отримання від покупця оплати та повернення йому грошей вразі відмові від товару.

Фулфілмент економить кожну копійку, яка в річному обороті замовлень перетворюється в сотні тисяч. Навіть порівняно невелика банківська комісія в пару гривень за кожне замовлення на весь обсяг товарообігу обернеться для інтернет-магазину величезною сумою, яку можна пустити в оборот або на розвиток бізнесу.

Оплата послуг

Ціни на послуги фулфілмента зазвичай сформовані відповідно до одного з трьох методів.

  • Щомісячний абонемент. В рамках обраного пакета послуг клієнт оплачує фіксований тариф. Кількість оброблюваних замовлень та складських місць не перевищує передбаченого тарифним планом обсягу.
  • Фіксована плата за кожне замовлення. Такий пакет містить обраний перелік послуг (комплектація, упакування, оформлення паперів, прийом оплати й т.п.). Тариф не залежить від фізичного обсягу замовлення та від його вартості.
  • Відсоток від продажів. При такій тарифікації фулфілмент-центр залишає собі обумовлену частку від усіх оплат отриманих від покупців за доставлений товар. Можливі й інші схеми пайової участі в бізнесі. 

Вибір фулфілмент-центру

Тарифи та пакети послуг — головні критерії. Ми привели практично всі статті витрат, які скорочуються або зовсім усуваються при передачі логістики інтернет-магазинами та великими гуртовими постачальниками на аутсорс. Оберіть найбільш відповідний для вас набір послуг та порівняйте всі свої витрати з цінами фулфілмент-центру в залежності від обсягів своїх продажів.

Другий важливий критерій — розташування головного складу. Фулфілмент — це висока швидкість доставки. Логістичний центр повинен бути в зручному місці, аби доставка не займала більше як добу, а краще день в день. В Україні для цього найбільше підходить Київ, як столиця та сплетіння всіх транспортних артерій. Але не менш привабливий й центр країни. Все більше фулфілмент-центрів відкриваються в Дніпрі та в інших великих містах центральних регіонів.

Плюси та мінуси фулфілмента

В кінці статті підсумуємо всі переваги та недоліки фулфілмента, порівняємо його з класичною, але морально застарілою логістичною схемою, заснованою на наявності власних складів.

Переваги Недоліки
  • Економія на накладних витратах (оренда складу, зарплата персоналу, обладнання, програмне забезпечення та ін.)
  • Спрощення та прискорення обробки замовлень зі збільшенням обсягів продажів.
  • Складський запас товару — достатній та постійний.
  • Миттєве відвантаження прямо зі складу.
  • Кол-центр — консультації покупців щодо доставки та характеристик товару.
  • Приймання оплати та повернення грошей — економія на банківській комісії.
  • Немає вільного доступу. Власник інтернет-магазину не може контролювати товар на складі в будь-який зручний для нього час.
  • Помилки в замовленнях через незнання персоналом складу специфіки товару.
  • Документообіг — накладні та інші первинні документи видають не щодня.
  • Гарантований платіж навіть при мінімальній кількості товарів на складі (при фіксованому тарифі).

Фулфілмент або власний склад

Фулфілмент Свій склад
  • Оплата тільки за місце, яке зайняте Вашим товаром.
  • Робота без вихідних та свят.
  • Автоматизація процесів комплектації замовлень та складського обліку.
  • Однаковий темп роботи незалежно від сезонних піків.
  • Вільний час для розвитку бізнесу та збільшення продажів.
  • Оплата оренди навіть порожнього складу під час сезонного спаду.
  • Підбір, навчання та контроль персоналу. Зарплата, лікарняні, відпускні та мотивація.
  • Нестачі, пересортування та помилки в комплектації замовлень через погано організований облік.
  • Збільшення термінів доставки в сезонний пік через недостатність ресурсів та персоналу.
  • Магазин не розвивається, не шукає нові ідеї та ніші, веде слабкий маркетинг через велику сконцентрованість на логістиці.

Фулфілмент — це не просто зручний зв’язок між виробником, продавцем та покупцем. Це торгова логістика нового покоління. Ті, хто «не сяде в цей поїзд, який стрімко набирає швидкість», просто залишаться за бортом ринку. Фулфілмент — це величезні перспективи для внутрішньої торгівлі та легкий спосіб вийти на світовий рівень